måndag 23 september 2013

Ska du till Seoul?

Seoul är världens näst största stad... enligt vissa källor, men det är alltid omdiskuterat eftersom det beror på hur mycket av förorterna man plockar med sig i beräkningarna ;) Hur som helst en väldigt stor stad på ca 25 miljoner invånare. Jag var ju där några dagar med pappa men har väl inte skrivit så mycket om det... Så på brist av annat intressant att skriva så nämner jag det idag i min blogg :)

Generellt finns det inte så extremt mycket att se i staden, men den är enorm och shoppingen bra. Gagnam Style blev den mest kända plats att besöka eftersom hitlåten "Gangsnam Style" blev så populär ;) Stora långa och moderna shoppinggator. Dessutom finns det många palats bland annat Gyeongbokgung Palace och ev Changdeokgung Palace. Jag har bara varit på det förstnämnda, otroligt stort, enkelt men vackert. Där låg också ett intressant museeum. Den teknologiska biten intresserade mig :) Utöver det är det värt att besöka den lilla men mysig traditionella gatan som heter Insa-dong vid Anguk. Där fanns det riktigt bra mat. Jag älskade pirogerna, speciellt de med chillisås till, nam! (Det vill jag ha till middag). Dessutom fanns det en slags nationalrätt som är stekt kött som serveras på varm platta, fantastiskt gott! Utöver denna plats så kan man gå ner från denna plats till Myeongdong, där var det coolt att springa runt på natten, otroligt mycket lampor och ljus på gatorna :)



Otroligt goda piroger! NAM!! Nam nam!
 












 
 












Inga kommentarer:

Skicka en kommentar