måndag 26 augusti 2013

Bästa tipsen till en resa i Tokyo

Efter en dag på jobbet, första efter en veckas semester tränade jag 1 timme. Back to life, and back on track! Väl hemma försöker jag komma på varför jag inte åkte och handlade... Behövs! Men orkar inte nu, så det blir tomatsoppa till middag! Sitter och tänker på allt det fantastiska jag har upplevt som jag vill dela med mig av samt lägga på minnet... Så här kommer en liten kortfattning av det bästa som bör upplevas i Tokyo medan jag fortfarande har det färskt i minnet.

Vår magiska utsikt från rummet....
Jag och pappa bodde i Ginza, ett lyxigt område med fantastiskt fina affärer och nära vattnet... Hotellet hette Ginza Creston, vi bodde på rum 3410, på 34:e våningen. Fantastisk utsikt, jag vill på på samma rum igjen om jag ska tillbaka :) Fanns dessutom en massagestol vid fönstrena där jag njöt massage och utsikten samtidigt, Underbart! Allt är så modernt i Tokyo. För att inte nämna toaletterna som nästan är svåra att förstå sig på, haha! De är elektriska med diverse knappar för både ljud och sprut funktioner; bide och annat intressant, haha! Från Ginza är det nära att ta sig överallt med tunnelbanan. Men vi startade med att ta "vattenbussen" till Tokyo Sky Tree; näst högsta byggnaden i världen samt gå runt i Asakusa, där finns många vackra tempel och diverse smått kan inhandlas på marknaden där.
Tokyo Sky Tree till höger

Vårt hotell... Bodde till höger,
 två våningar över där bron mellan byggnaderna är!




 
Pappa uppe i Tokyo Sky Tree

Elektronik som zoomar in på vårt hotell som ligger i St: Lukes Tower
 

Sensoji tempel i Asakusa


Moderna shoppinggator...
Nästa rekommendation är Shibuya och Omote-sando, det förstnämnda är Tokyos motsvarighet till Times Square i New York. Måste besökas, gärna både dag och natt. Över korsningen passaerar varje dag en miljon människor i detta trafikerade område! Fantstiskt! Jag älskade det och var här varje kväll för att äta middag, japansk mat är ju världens bästa! En ny favorit, och inte nog med det har jag ätit med pinnar hela veckan ;) Omote-sando strossade vi bara förbi, det var en modern plats, dock som många andra i Japan ;) Från Shibuya fortsatte vi vår promenad till Yoyogi-parken där vi satt oss ner och vilade, gick till Harajuku och besökte Tokyos äldsta tempel, Meiji Jingu, samt strosade på de moderna shopping gatorna.


...med moderna byggnader

Korsningen i Shibuya, med massa människor...

Modernt köpcenter...

Kvällen i Shibuya...

Denna mat älskar jag, vill ha!!

Pappa och jag <3

Shinjuku dagtid :)
Roppongi var också värt ett besök, där finns "National Art Center" som vi besökte som hastigast, gick till Roppongi Hills komplexet och kikade på både utsikten och alla affärer i köpcentret samt gcik ner mot Tokyo Tower och stannade till på Hard Rock cafè. Vidare åkte vi till Shinjuku, där vi har många höga byggnader och inte minst massa barkluster med massa belysning, absolut värt ett besök efter att det har blivit mörkt. I Tokyo finns okså en tunnelbanestation som heter just "Tokyo": dit måste man åka för att se "Imperial Palace.

National Art Center i Roppongi



Shinjuku


Main Gate Stone Bridge vid Imperial Palace






Utsikt från fönstret på hotellrummet... Magiskt va?


Shinjuku nattetid...
 
Shinjuku: show time
Nära vårt boende låg världens största fiskmarknad, säkert värt ett besök, och vi gjorde just det hela 2 gånger men utan någon speciell lycka, första gången för tidigt på morgon, andra gången för sent, men, men, till dig som undrar så bör man inte vara där innan kl. 9 fast att vi fick besked om kl. 5-6 på morgon. Och kl. 14 när vi så var tillbaka var det helt dött... Så kan det gå, men jag är sjukt nöjd! Har haft helt fantastiska dagar i Tokyo :) 

2 kommentarer:

  1. Wow vilken resa du varit med om, riktigt fina bilder från Tokyo. Smakade du tempura???

    SvaraRadera
  2. Nej det gjorde jag inte... Men resan var verkligen magisk, för en stad, och kultur! Jag är impad! :) Av både staden och människorna.

    SvaraRadera