onsdag 22 maj 2013

Annas reseguide i Israel

Ett helt fantastiskt land, en kultur utan dess like. I Israel får man en helt perfekt semester, lite av allt! Jag är så nöjd med denna korta intensiva semester. Rekommenderas ALLA! Startade resan i Jerusalem där jag stupade i säng vid ankomst. Så trött efter att ha droppat sömnen den natten så jag behövde några timmar för att vara i form. Pappa ankom några timmar senare, och den kvällen begav vi oss till centrum, ganska kallt var det. Åt och åkte hem och sov, så startade den perfekta semestern med fint soligt väder, kultur, historia, religion, shopping och bad. Lite av allt!

Påväg till gamla stan
Dag 1: Yad Vashem, holocaust museum, ett emotionellt äventyr. Att judar ska ha gått igenom ett öde som detta är helt ofattbart. Att människor kan vara så grymma och samvetslösa är en gåta. Fantastiskt fint uppbyggt museum dock, rekommenderas alla. En historia som bör spridas så att den inte upprepar sig. Begav oss så vidare till gamla stan, entrade genom Jaffa porten och gick korsvägen, Via Dolorosa. En historisk vandring som avslutades i den kyrka som byggts på platsen för Jesus korsfästelse och grav. Och sen gick vi vidare till klagomuren, västra muren, sär massa judar samlats för att fira sabbaten. Magiskt!

Grav till minne av alla judar som dog under förintelsen,
vi minns dem alla!

Pappa och jag efter att vi varit på Holocaust museumet, Yad Vashem

Jag på Yad Vashem

Till minne av en halv million barn som dog under holocaust.

Påväg till gamla stan , Jaffa porten.

Klagomuren fredag kväll, sabbat!

Judar ber vid klagomuren på sabbaten

Muren mellan Israel och Palestina
Dag 2: Åkte till Betlehem (Palestina) och såg Jesus födelseplats. Såg också muren som byggdes under Israel-Palestina konflikten. Hemsk! Gick runt lite i gamla stan där också och åkte så vidare till döda havet där vi satt som flaskproppar i vattnet ;) 41 grader varmt. Och på andra sidan såg vi hotellet vi bodde på när vi var i Jordanien. Avslutade dagen med en tur till Jerico, och en fantastisk traditionell arabisk middag där, innan taxin körde oss tillbaka till Jerusalem. (All kollektiv trafik var stängd pga sabbaten, så taxi var ett måste).

På Jesus födelses plats i Betlehem

En åsna hälsade på oss...

Ett stopp vid döda havet...

Pappa ligger och flyter som en flaskpropp!

Utsikt över döda havet och Jordanien på andra sidan,
där den stora gula byggningen är hotel Kempinski Ichtar
 som vi bodde på i Jordanien.

Påväg in i Jericho, Palestina.
I Jericho fanns det hinder på vägen...

Middag innan hemresa, Rune och vår chafför!

Massa god arabisk mat!

Dag 3: En rundtur bland judar i deras område, Mea She'Arim, alla troende som studerar bibeln. De som har svarta kläder och hattar samt oftast skägg och långt hår på sidorna. Sen tillbaka till gamla stan där vi endrade genom Damaskus porten. Bad en bön vid klagomuren och lämnade en lapp i den såklart. Och gick sen till Klipp mosken och El Aksamosken. Men pga mycket strul från muslimernas sida så fick dessa inte besökas annat än betraktas utifrån. (Kommer tillbaka med mer info om händelsen en annan gång). Så vidare gick vi ut genom Lejonporten mot Olivberget dit vi tog en taxi, njöt utsikten och promenerade ner till Getsamene trädgården där Jesus hade sin sista måltid med sina lärjungar innan han tillfångatogs.  Vackert, med olivträd gamla från Jesus tid, eller direkt härstammade från dem som fanns på hans tid. Vidare så tog vi en tur på marknaden närmare centrum och åkte så hem och åt middag på hotellet.

Damaskus porten

Pappa vid klagomuren, med full mundering...

Torah vid klagomuren
Klippmosken

Vy över Jerusalem från Olivberget.

Inne i Getsamene
Rune tar en paus med en öl ;)

Och på marknaden inhandlas lite godis!

Dag 4: Åkte till Tel Aviv där vi tog en lång strandpromenad helt till Old Jaffa. Fantastiskt vackert. Satt i solen och slappade med öl och glass innan vi gick vidare till diverse stadsdelar som vi fick rekommenderade. Hatachana, Shabazi, Rothschild blvd helt till Habima och vidare till Dizengoff, en av Tel Avivs huvudgator. Vid Dizengoff square vände vi ner mot Ben Yehuda som vi bodde på. En härlig promenad på ca 6-7 timmar. Med ett litet stopp för shopping och mat. Köpte ett snyggt par Gucci solglasögon och ett par Converse, samt åt Shawarma till middag. Gott! Och nöjd med shoppingen.

Pappa på Tel Avivs Strandgata!

Fantastiska Tel Aviv!
Uppe på toppen av Old Jaffa,
tre delad konst, med Jericos fall på toppen,
med hjälp av trumpeter...
Påväg upp till Old Jaffa

Dag 5: Innan vi begav oss till flgplatsen la vi oss 2 timmar på stranden som var 100 meter från vår fina lägenhet, Sea Land, holliday apartments. Sanden var fin som mjöl, vattnet otroligt klart. Älskade det! Njöt att sola och bada, älsade havet! Helt fantastisk stad som har ALLT! Helt enkelt ett land som har ALLT! Jag är imponerad!